פתיחת עסק קטן

פתיחת עסק קטןהרעיון לפתוח עסק קטן פעמים רבות נובע מהשאיפה להיות חופשיים, ללא מעסיק הקובע לנו זמנים ואומר כיצד ומתי לעבוד. מתוך הגשמת חלום או רעיון מסוים ולהביאו לידי מימוש, או מתוך חשיבה כי פתיחת עסק קטן תביא לרווח גבוה יותר.

יש אנשים המאמינים כי עסק קטן יאפשר מרחב וזמן רב יותר עם המשפחה ויעזור לאדם להשיג עצמאות כלכלית.

כאשר רוצים לפתוח עסק קטן חשוב להבין מספר דברים חשובים ולפעול בחכמה. מדובר בהשקעה כלכלית ארוכת טווח וחשוב לפעול בצורה נבונה וזהירה על מנת לא לעשות טעויות מיותרות. חשוב להבין שפתיחת עסק קטן משפיעה על מסגרת ההוצאות וההכנסות של הבית, בעיקר בהתחלה כשהעסק עוד בחיתוליו.

תיאום ציפיות

הצעד הראשון בפתיחת עסק קטן מתחיל מבפנים. חשוב לבדוק באופן אישי ולערוך תיאום ציפיות באמצעות שאילת שאלות מהותיות. למשל האם אני אדם המסוגל לעבוד באופן עצמאי או אני חייב פיקוח חיצוני? מה הכישורים שיכולים להוביל אותי להצלחת העסק ואילו תכונות בי יכולות לעכב? האם יש לי עירבונות כלכליים או חסכונות לחודשים הראשונים של העסק? האם יש לי תמיכה משפחתית או שאני עצמאי לחלוטין? ועוד.

עסק קטן – הסוגים השונים

יש סוגי עסקים קטנים שונים ורבים. חשוב להבין לעומק מהו העסק הקטן אותו האדם מעוניין להקים. כדאי שהעסק יהיה עיסוק בדבר שהאדם אוהב, תחביב מסוים או כישרון בולט יכול לסייע. חשוב שהעסק יהיה כדאי ומושך לאנשים אחרת הוא לא ישתלם לאורך זמן.

הגדרת פלח האוכלוסייה המבוקש

כל עסק פונה לסוג אוכלוסיה מסוים. באמצעות הגדרה נכונה של סוג האוכלוסייה אליו העסק הקטן פונה ניתן לשווק בצורה הטובה ביותר, לעצב את המקום בהתאם, לעשות הטבות והנחות מיוחדות וכו’. חשוב להבין שאיכות הקידום והשיווק תלויה עמוקות בהגדרה מדויקת של שוק היעד.

הכנת תוכנית עסקית

חשוב להכין תוכנית עסקית לכל עסק קטן. זוהי תוכנית המסייעת לבעל העסק לקבל מימון חיצוני ממשקיעים ובנקים. בנוסף תוכנית עסקית מגבשת את העסק סביב הנושא, מחברת אותו למציאות ומאפשרת לבעל העסק בהירות והבנה עמוקה יותר על העסק הקטן אותו הוא רוצה לפתוח.

התוכנית העסקית פורסת לפי שלבים את הדרך למימוש העסק, כיצד הדבר יתממש ובאלו צעדים בעל העסק ינקוט על מנת להגשים את המטרה. בדרך כלל תוכנית עסקית כוללת תמצית מנהלים, הצוות הניהולי, שוק היעד, תאור השירות או המוצר תחזית פיננסית ותוכנית שיווק.

הכנת תוכנית שיווקית מוקדמת

כאשר אדם פותח עסק קטן חדש פעמים רבות הוא מחויב להשקיע רבות בשיווק המוצר או המקום. חשוב שהעסק יחדור לתודעת האנשים. צריך לזכור ששיווק זהו תהליך ולוקח זמן עד שמקום תופס שם ויציבות. אך ככל שהשיווק יותר מסיבי ומדויק כך התוצאות בהתאם.

חשוב שיהיה ללקוחות ברור באיזה עסק קטן מדובר ומה הוא מציע, לשדר את הכדאיות בו, לפרסם את ההנחות וההטבות הקיימות ועוד.

כיום השיווק מתחלק באופן כללי לשני חלקים. שיווק באמצעות עיתונים ומקומונים למיניהם ושיווק אינטרנטי. חשוב להשקיע בשני האפיקים על מנת להגיע לתוצאה המרבית. כמובן שהכל לפי חישובי התקציב ויכולת העמידה בהוצאות השיווק של בעל העסק.

הפקת לקחים שוטפת

חשוב שכל עסק באופן קבוע יעשה תהליך מודעות והפקת לקחים. מאחר והאדם העובד הינו עצמאי, האחריות על הצלחת העסק מוטלת עליו בלבד. עליו לערוך אחת לכמה זמן הסתכלות ובחינה מעמיקה על התוכנית השיווקית, על גובה ההוצאות וההכנסות של העסק, על כמות הלקוחות החוזרים וכו’. מראה זו משקפת לבעל העסק את ההצלחות והנקודות החזקות יחד עם המקומות שחשוב להשתפר בהם על מנת שהעסק יצליח יותר.