רכב מונע בגז

רכב מונע בגזמחירי הדלק עולים משנה לשנה, ונכון לתחילת 2012 אף שוברים שיא שלילי חדש. עם כל הכבוד להקטנת המיסוי על הדלק, זוהי טיפה בים אל מול העלויות הגוברות של ייבואו. לכן, סביר להניח כי בטווח הרחוק תימשך מגמת עליית מחירי הנפט והדלק, למגינת ליבו של הנהג הישראלי הממוצע.

אז מה ניתן לעשות על מנת לחסוך בכסף? פיתרון אחד הוא לוותר לחלוטין על מכונית, ולהתבסס תחת זאת על אופניים, תחבורה ציבורית או הליכה למרחקים ארוכים- פיתרון שאינו ישיים עבור מרבית האוכלוסייה. האפשרות השנייה, ההופכת לנפוצה יותר משנה לשנה, היא מעבר לכלי רכב מונע בגז- אחד הטרנדים החמים של עולם התחבורה.

על שיטת ההנעה בגז

כלי רכב מונע בגז משתמש, לצורך נסיעתו ו”תדלוקו”, בגז בישול גפ”מ (גז פחממי מעובה). על מנת שכל התהליך יתאפשר, נדרש להתקין בו מערכת גז, אשר כוללת, בין השאר, מיכל גז, מאייד, מחשב ומיקסר. בתום הפעולה, ניתן לבחור בין הנעה “רגילה” באמצעות נפט או סולר, או בשימוש בגז. כמעט כמו ברכב היברידי, אשר משלב בין הנעה באמצעות דלק להנעה חשמלית.

יש לציין כי כל כלי רכב יכול להיות מוסב להנעה בגז: בתנאי שהוא יוצר לאחר שנת 1995 ומונע על ידי בנזין, התהליך פשוט באופן יחסי. כלי רכב מסוג אחר אשר ייצורו נעשה קודם לכן יצריך התקנה של ממיר מיוחד.

החיסכון העצום של כלי רכב מונע בגז

לכלי רכב המונע בגז מספר יתרונות משמעותיים. הראשון נוגע, כמובן, לשמירה על איכות הסביבה. ההנעה בגז כמעט ולא פולטת את אותם חלקיקים מזיקים לאטמוספירה, אשר מביאים, בין השאר, להתחממות גלובאלית ולזיהום אוויר. למעשה, זיהום האוויר בכלי רכב המונע בגז קטן בכ-80% מאשר רכב מונע בנזין או סולר.

אולם, רבים יגידו כי היתרון המשמעותי של שיטת ההנעה בגז הוא החיסכון הכספי שלה. כל שנדרש הוא להשוות בין מחיר ליטר גז למחיר ליטר בנזין. בעוד עליית מחירי הנפט בעולם העלתה את מחיר ליטר הדלק לכמעט שמונה שקלים, מחיר ליטר גז עומד על קצת יותר משלושה שקלים. כלומר: פחות ממחצית העלות.

גם אם ההמרה על כלי הרכב לגז עולה כמה אלפי שקלים, הרי שהחיסכון השנתי בדלק, שעומד על כ-15,000 ש”ח, הופך את ההשקעה לכדאית. מעבר לכך, התקנת מערכת הנעה בגז אף מעלה את ערכו של הרכב במספר אחוזים.

חשוב להדגיש כי גם לאחר ההסבה שומר כלי הרכב על מאפייניו הקודמים, ובכלל זה תפקוד המנוע. אדרבא, המנוע הופך לשקט יותר, וכתוצאה מכך נשמר לפרק זמן ארוך יותר. שריפת הגז נעשית בכמות מינימלית ובטוחה, דבר אשר לא שוחק את כלי הרכב, ומקטין את כמות הטיפולים אשר נדרשת לו במוסכי ישראל השונים. כל אלה מתבטאים בסכומי כסף עצומים, שנחסכים מהנהג מדי שנה.

אז מה קורה בישראל?

בישראל מושם דגש רב על שמירה על איכות הסביבה. מחירי הדלק בה מגיעים לשיאים חדשים, נכון לעכשיו, והדרישה לכלי רכב פרטיים, על רקע התחבורה הציבורית המוגבלת, נוסקת. כל אלה מביאים לעלייה חדה מדי שנה בכמות כלי הרכב המונעים בגז בכבישי ישראל. עם זאת, ביחס לשאר העולם ישראל נמצאת עדיין בחיתוליה: אלפי כלי רכב מסוג זה נוסעים על כבישי ישראל, לעומת מיליונים רבים באירופה.

גם מבחינת תשתיות יש עוד לאן לשאוף. בישראל עומדות כרגע עשרות תחנות הסבה ותדלוק לגז, מספר קטן באופן יחסי. עם זאת, המודעות הכלכלית הגוברת של אזרחי ישראל, והצורך המהותי שלהם לחסוך ככל שניתן, צפויים להגביר את הביקוש למכוניות מונעות בגז בשנים הבאות, דבר שיהפוך את הנושא לנגיש הרבה יותר.